Raceverslagen

Race 5 en 6 in Dijon et Prenois

Een weekend om snel te vergeten

Dijon et Prenois

Net als vorig jaar streken we afgelopen weekend neer op het Franse circuit Dijon voor race vijf en zes van het kampioenschap. Helaas begon het race weekend met pech aan de motor en waren de omstandigheden dusdanig wisselend dat het mij niet gelukt is de prestaties neer te zetten waarvoor ik naar Frankrijk ben afgereisd. Met een tiende kwalificatie op een reservemotor, plek 15 in de eerste race, plek 11 in de tweede race en het kwijtraken van de leiding in het kampioenschap is ver van wat ik mij had voorgesteld. Gelukkig worstelden ook mijn directe tegenstanders voor het kampioenschap met de omstandigheden in de race en zijn na het weekend de verschillen in het klassement minimaal.

We zijn afgereisd naar het Franse circuit Dijon et Prenois voor de 5de en 6de race van het kampioenschap. Op vrijdag lagen de temperaturen als in Nederland hier ook rond de 40 graden. Vrijdag ochtend stonden er 4 vrije trainingen op het programma, helaas ging in de eerste sessie het motorblok stuk waardoor ik niet verder kon rijden. Snel hebben wij met het team een oplossing gevonden zodat ik weer verder kon rijden. Ik ging verder op de motor van Selwin Hamden en Selwin deelde de derde motor met Luuk de Ruijter. Ik kon dus geen trainingssessies meer rijden maar gelijk in de kwalificatie. Natuurlijk geen ideale voorbereiding en had daardoor moeite in mijn ritme te komen. Door de minimale voorbereiding moest ik genoegen nemen met een 10de startplaats voor beide races.

Zaterdagochtend eerst een warming-up sessie van 10 minuten. Na het warme weer van vrijdag was het nu rond de 23 graden en inmiddels ook begonnen met regenen. Snel de regenbanden onder de motor gezet zodat ik kon wennen aan de natte baan. Onbekend met de hoeveelheid grip die deze baan in de regen gaf ben ik deze sessie rustig begonnen om gevoel op te bouwen voor de wedstrijd.

Voor de start race 1 was de baan half droog / half nat wat de bandenkeuze lastig maakte. De Eerste keuze was om met regenbanden de baan op te gaan. Eenmaal op de baan was het achterop het circuit redelijk droog en leek ons de regenbanden geen goede keuze. Ik ben toen gekomen voor een bandenwissel naar een intermediate achterband. Gevolg was wel dat ik uit de pitstraat moest starten en achteraan in het veld beginnen. Na een paar rondes lukte het mij bij de laatste rijders te komen en kon ronde voor ronde naar voren kruipen tot een 14de plaats. Eenmaal daar aangekomen begon het zo hard te regenen dat ik geen voordeel meer had van mijn intermediate band. Ik kon de race uitrijden en eindigde op een 15de plaats.

Race 2 leek een droge race te worden en wilde ik alles op alles zetten en had er zin in de opgelopen schade in te halen. Helaas begon het 5 minuten voor aanvang van de race weer te regenen en moest ik weer van start op regenbanden. Ik kon een goede start maken en wat plekken winnen maar kwam jammer genoeg niet in mijn ritme waardoor ik terug zakte naar een 11de plaats waar ik ook gefinisht ben.

Een weekend met veel pech en er een om snel te vergeten! Wel is het belangrijk mijn team en teamgenoten te bedanken voor het harde werken en het zoeken naar een oplossing. Ik ga mij extra inspannen voor de volgende race om de koppositie in het kampioenschap terug te pakken. Op naar Oschersleben voor race 7 en 8 in het weekend van 17 augustus!


Pole position, maar pech door de regen in de vierde race!

TT-circuit Assen

De race begon zo mooi, de eerste pole position uit mijn carrière, een vliegende start en direct afstand van de directe concurrenten met een voorsprong die ik kon uitbouwen tot 2,5 seconde. Maar na vier rondes waren het de weergoden die roet in het eten gooide; regen! Gestart op droogweerbanden moest ik van het gas af, extreem voorzichtig door de bochten en daarmee al snel de koppositie afstaan. De regen hield aan en dan is het noodzaak de schade te beperken en toch nog enige vorm van tempo te houden. Helaas ging het mis en kwam ik de in de tweede regenronde ten val. Zonder al te veel schade aan mij of mijn motor lukte het mij niet meer motor te starten en besefte ik snel dat ik mijn race als verloren moest beschouwen.

Het race weekend begon vrijdag 7 juni op het TT-circuit van Assen met een trainingsdag als voorbereiding op de racedag van zaterdag. Op vrijdag stond er al een stevige wind op het circuit en kon alvast wennen omdat dit ook de voorspellingen waren voor zaterdag. Ondanks de wind lukte het mij een goed tempo te rijden en aan het eind van de training met vertrouwen richting de race op zaterdag gaan.


Zaterdagochtend tijdens de eerste kwalificatie, kwamen de voorspellingen uit en waaide het weer hard met kans op af en toe een regenbui. De eerste kwalificatie was droog en was ons plan, met de onzekerheid van regen tijdens de tweede sessie, direct volle bak te rijden voor een goede tijd. Het lukte mij om een redelijk snelle tijd neer te zetten met een tijdelijke 4de startpositie. Aan het einde van de eerste kwalificatie bleek de motor een technisch mankement te hebben en moesten we snel de belangrijkste onderdelen overzetten op de reservemotor.

Op de reservemotor begon de tweede kwalificatie droog maar wisten we dat er later in de sessie wat regen kon komen. Er was dus een kans om de tijd van mijn eerste kwalificatie te verbeteren, maar moest dan snel zijn. Al na drie rondes wist ik een goed tempo op te bouwen en een tijd van 1.44,8 neer te zetten. Toen begon het lichtjes te regenen en lukte het tot aan het eind van de sessie niemand meer deze tijd te verbeteren en ik had dus gewoon de eerste 'pole position' in mijn carrière gepakt!

Door het wisselende weer was de bandenkeuze voor de race was extreem lastig. Bij aanvang van de race was de baan zo goed als droog maar de verwachting was dat er een kleine bui kon vallen in de beginfase van de race. Desondanks hebben we gekozen om op slicks van start te gaan.

Met een wereldstart vanaf de eerste plaats lukte het niemand om bij me in de buurt te komen. In de eerste rondes wist ik deze eerste plaats vast te houden en zelfs een gaatje van 2,5 seconden te trekken op de nummer twee. Het zag er allemaal goed uit en al begon het iets te spetteren nog goed vol te houden met de slicks. In ronde vier begon het hard te regenen waardoor de baan zeiknat was. Dit was eenvoudig teveel water voor de slicks en moest daarom tempo minderen. De nummer twee op dat moment, Jeroen Hilster, kwam mij voorbij met ook slick banden. Het tempo van Jeroen kon ik niet bijhouden en moest een klein gaatje laten vallen. Helaas ging het een ronde daarna al mis, iets te veel gas na de bocht en een highsider waardoor de race eindigde voor mij. Ik baalde enorm want ik zag Jeroen door kon rijden en daarmee misschien zelfs de nieuwe leider in het kampioenschap kon worden. In de pit was er nog wat spanning over de posities en daarmee de punten van mijn directe tegenstander in het kampioenschap. Door de andere bandenkeuze van rijders achter in het veld verloor Jeroen snel terrein en is hij uiteindelijk vierde geworden.

Met mijn voorsprong opgebouwd in de afgelopen races sta ik ondanks nul punten nog met een eerste plaats in het kampioenschap met een minimale voorsprong van 5 punten op nummer twee Jeroen Hilster en tien punten op nummer drie Eduard Troost. Ik zal in de komende races in Frankrijk en Duitsland alles op alles moeten zetten om de eerste plek te verdedigen.

Graag wil ik het team weer bedanken voor hun harde werk en inzet waardoor ik ondanks de pech mij goed heb kunnen kwalificeren en de race heb kunnen starten!


Gewonnen op klasse!

TT-circuit Assen


Een goede kwalificatie, een ijzersterke start en een prachtig constant raceritme als leider van het veld waren de basis voor mijn tweede overwinning dit seizoen. Na de start van de tweede plek wist ik in de eerste bocht de kop te pakken en met zeer constante sectie en rondetijden lukte het de tegenstand niet in de buurt te komen of een serieuze aanval te doen. Een prachtzege na 12 rondes aan kop van de derde race van het seizoen en hiermee lukte het mij de voorsprong in het kampioenschap verder uit te bouwen.

Na de vorige race waar we voor de overwinning meestreden door een sterke bandenstrategie kwam het afgelopen weekend neer op pure raceklasse. De zon scheen en de temperaturen lagen rond de 20 graden wat dit seizoen nog niet is voorgekomen. Een nieuwe achterveer bood veel vertrouwen doordat mijn motor hiermee veel stabieler op het wegdek lag. In de eerste kwalificatie konden we dus gelijk aanzetten. Met redelijk versleten banden kon ik deze kwalificatie constante tijden rijden die goed waren voor een tijdelijke tweede startplek, tijd 1:45.8. In de tweede kwalificatie kon ik niet goed in mijn ritme komen door veel verkeer op de baan. Ik kwam even binnen voor een korte pauze om vervolgens extra aan te zetten in de eindfase van de sessie. Met meer ruimte kon ik nog 3 rondes rijden waarin ik met 1:44.6 een persoonlijk recordkwalificatietijd heb kunnen vestigen, goed voor de tweede startpositie. Ook nog eens de beste startpositie ooit. Jeroen Hilster mijn grootste concurrent voor het kampioenschap had de pole position gepakt.

Ik was er dus op gebrand goed te starten en tijdens de race de strijd met Jeroen aan te gaan. Met een superstart maken en veel vertrouwen kon ik als eerste de bocht ingaan en reed hiermee gelijk op kop. Vanaf het begin van de race gaf ik alles wat ik had om niet in het gedrang van de kopgroep te komen wat tijd kost. Het lukte mij de eerste rondes zonder gedrang op kop rijden en samen met Jeroen Hilster van de drukte weg te rijden. Ronde voor ronde zag ik +0 sec op mijn pitbord staan wat betekent dat er iemand vlak achter je rijdt. Het is voor mij een nieuwe ervaring om de gehele race het tempo hoog te houden zonder mikpunt. Van het begin tot eind een is het mij gelukt en constant en hoog tempo te blijven rijden en daardoor is het Jeroen niet gelukt een serieuze aanval te doen. Met een toch minimale voorsprong op Jeroen Hilster viel na 10 rondes de finish vlag waarmee ik de derde race dit seizoen had gewonnen!

Met dit resultaat ben ik natuurlijk superblij en heb hiermee mijn voorsprong in het klassement iets uit kunnen breiden met 5 punten en sta Nr. 1 met 70 punten. Zaterdag 8 juni staat race nummer vier op het programma, dit is de laatste race op Assen voordat we naar Duitsland en Frankrijk gaan. Ik ben er weer op gebrand om voor het maximale resultaat te gaan!

Graag wil ik Racingteam Edwin Ott motoren bedanken voor alle support en steun!


Tweede plaats na sidderende finale in race 2 van het seizoen.

TT-circuit Assen

Na een spannende race met een sidderende finale is het mij gelukt na een start van de 14e plek als tweede te finishen in het ONK OW SuperSport600. Kort was er was zelfs sprake van de eerste plaats maar de aanvankelijke diskwalificatie van WK rijder Jamie van Sikkelerus werd kort voor de prijsuitreiking herroepen en daarmee mijn fantastische tweede plek definitief.

Voor aanvang van het weekend wisten wij dat regen een belangrijke rol zou spelen. Tijdens de vrije trainingen van vrijdag werden wij gehinderd door af en toe een regenbui. Voordeel hiervan was dat wij alvast een goede setting voor de wedstrijddag konden zetten.
Zaterdagochtend in de eerste kwalificatie was de baan volledig nat dus de bandenkeuze tijdens deze training was niet moeilijk, regenbanden. Helaas ging het gelijk in de eerste ronde al mis, ik crashte met een 'highsider'. Gelukkig viel de schade aan de motor en mijzelf mee en kon na een korte pitstop de kwalificatie weer hervatten.
Tijdens kwalificatie 2 was de baan bij aanvang van de sessie nog nat maar de baan begon ronde voor ronde op te drogen. De regenbanden werden door de opdrogende baan steeds slechter daardoor kon ik niet de snelheid vinden die mijn concurrenten wel vonden en moest daarom de race starten vanaf een tegenvallende 14de positie.

Voor de race was de bandenkeuze voor ons ook weer een groot dilemma, het was gestopt met regenen maar de baan was nog wel nat. Wij hebben gekozen om gebruik te maken van een intermediate achterband. Dit is een band die tussen een regenband en slick inzit. Met een zeer goede start kon ik mijn slechte kwalificatie weer compenseren en lag na een aantal bochten op de 5de positie.
De eerste rondes was de baan nog net iets te nat voor de intermediate band en moest ik nog iets inleveren op mijn concurrenten welke de meeste op regenbanden reden. Om deze reden zakte ik terug naar de 9de positie en de kopgroep was uit mijn ogen verdwenen. Ik wist dat in de tweede helft van de race, wanneer de baan steeds droger werd ik een inhaalslag kon maken met onze bandenkeuze. Dit bleek te kloppen en ik kon mijn tempo gigantisch opvoeren. Ronde voor ronde kon ik naar voren kruipen, wanneer ik zelfs de kopgroep in mijn vizier kreeg in de laatste ronde van de race. Met z'n drieën kwamen we samen in de GT, de laatste bocht voor de finish, en kon ik met de beste lijn de koppositie veroveren. Door het gevecht van Jeroen en Jamie achter mij schoot Jamie buiten de baan en lukte het hem mij via het kunstgras weer in halen. Met Jamie een duizendste voor mij en Jeroen vlak achter mij kwam ik daardoor als tweede over de finish.
Door de inhaalactie buiten de baan werd Jamie gediskwalificeerd en moest hij naar de wedstrijdleiding komen. Helaas is door zijn uitleg de diskwalificatie herroepen en werd Jamie als winnaar van de race gehuldigd en een tweede plek voor mij. Toch kan ik heel trots zijn op de schitterende inhaalrace vanaf de 14de startplek naar een podiumplaats op het tweede treetje!

18 mei wacht de derde race van het seizoen, nogmaals op het TT-circuit van Assen. Ik kan niet wachten om weer te knallen en alles eruit te halen en mijn leiderspositie in het kampioenschap verder uit te bereiden!!  

Voor meer foto's zie...


Overwinning race 1 van seizoen 2019!

TT-circuit Assen

Nick Vlaar wist afgelopen weekend, op 6 april, de overwinning op zijn naam te zetten tijdens de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen.

Na een geslaagde voorjaarstraining in maart, waar ik 3 dagen getraind heb op het Spaanse circuit in Valencia, was ik helemaal klaar voor de eerste race van de ONK-supercup 600. De eerste race van dit seizoen werd gereden op circuit in Assen.

Vrijdag 5 maart begon het weekend met een trainingsdag. Door de regen in de ochtend kon ik niet gelijk op volle snelheid van start. Gedurende de middag werd het weer en daarbij de baanconditie steeds beter waardoor ik steeds meer snelheid kon maken. Na deze trainings-dag ging ik met vertrouwen de race-dag tegemoet.

Zaterdag ochtend begon de eerste kwalificatie om 11.00 uur. De baan was droog dus ik kon gelijk aanzetten. Deze kwalificatie verliep redelijk maar ik was nog lang niet tevreden over mijn eigen rondetijd. Met deze rondetijd stond ik evengoed op een tijdelijke 5de startpositie waar ik wel tevreden mee was.

De tweede kwalificatie was om kwart voor 2. Tijdens deze kwalificatie wilde ik mijn rondetijd aanzienlijk verbeteren. Dit lukte en ik had de derde startpositie voor de race bemachtigd! Dit is mijn beste startpositie tot nu toe en gaf dus al veel vertrouwen voor de race.

Tijdens de race was mijn start niet heel goed. Dit kon ik gelukkig tijdens de eerste ronde snel herstellen en lag ik op een tweede positie. Deze tweede positie kon ik goed vasthouden en was daarmee de leider van een groep van 4, ik voelde de druk van de rijders achter mij maar liet me niet gek maken. 2 rondes voor de finish werd ik gepasseerd door Frank Nieman, die zichzelf vervolgens 2 bochten verder onderuit remde. De laatste 2 rondes heb ik alles gegeven en reed in de laatste ronde zelfs de mijn snelste tijd van de wedstrijd. Dit had als resultaat dat de rijders achter mij geen kans meer hadden om mij in te halen. Ik finishte als tweede waar ik al super blij mee was. Eenmaal aangekomen bij het podium kreeg ik te horen dat de nummer 1 van de wedstrijd, Mark Buchner een Duitse IDM-rijder, niet meedeed voor de punten. Daarom was ik doorgeschoven naar de eerste plaats! Hier was ik natuurlijk super blij mee en kon het haast niet geloven.

Hiermee heb ik hetzelfde resultaat neergezet als vorig jaar, wat mij echt een super gevoel geeft! Zaterdag 27 april rij ik de tweede race van het seizoen waar ik mijn koppositie in het klassement ga verdedigen. Ik ga vol goede moed de tweede race in en kijk er weer naar uit!

Voor meer foto's zie...


Laatste raceweekend seizoen 2018

TT-circuit Assen

Afgelopen weekend op zaterdag reden wij de laatste twee races voor het ONK-supercup 600 op het TT-circuit van Assen. Voorafgaand hadden wij op vrijdag een trainingsdag waarin wij nog de puntjes op de i konden zetten voor de race op zaterdag.

Zaterdagochtend reden wij eerst een kwalificaties waarna we twee races op het programma hadden staan. Tijdens de kwalificatie had ik moeite om het tempo te rijden als ik begin dit seizoen liet zien op Assen. Ik kwam hierdoor niet verder dan een 1.45,8 en moest door deze tijd beide races starten vanaf de twaalfde plek. Natuurlijk wat teleurstellend maar uit ervaring weet ik dat ik in de beginfase van de wedstrijd al veel goed kan maken.

Vol goede moed ging ik de eerste wedstrijd in en kon inderdaad een hele goede start maken en wist aansluiting te vinden bij de plek zeven. Ik bleef hier drie rondes rijden toen ik mij moest verdedigen voor de coureur achter mij en die mij wist te passeren. Gelijk moment kwam er nog een coureur die ook mee ging in de aanval. Ik leverde felle strijd maar moest de rijders echter mij toch laten gaan. Ik zakte terug naar de negende positie en ben hier ook gefinisht. In het klassement was ik hierdoor terug gezakt naar de zesde positie met één punt achterstand op de nummer vijf Eduard Troost. Iets waar ik en het team natuurlijk niet tevreden mee waren.

Voor de tweede race was ik er daarom op gebrand om voor Eduard te eindigen zodat ik de vijfde plaats in het kampioenschap weer terug kon pakken en daarmee mijn doelstelling voor dit jaar kon bereiken. Eenmaal in de race kon ik dit keer een nog betere start maken en gelijk al meer plekken winnen. Na een aantal rondes lag ik op plek vijf plek totdat Eduard mij voorbij kwam rijden. Zijn tempo kon ik goed bijhouden en kon in zijn wiel blijven. Mijn plan was om in de eindfase van de wedstrijd een inhaalactie in te zetten en zo voor Eduard te eindigen. Dit plan leek te werken totdat er drie rondes voor de finish een coureur van achter kwam opzetten waar ik een felle strijd mee had. Tijdens deze strijd kon ik alsnog dichtbij Eduard blijven rijden maar die andere coureur maakte het mijn knap lastig. Na een felle strijd met veel inhaalacties remde ik in de laatste bocht voor de finish Eduard uit en kwam voor hem het laatste rechte stuk voor de finish lijn op. Door mijn uitremactie was mijn uitgangssnelheid iets lager waardoor het Eduard lukte naast mij te komen met vijfduizendste van een seconde voor mij te finishen. Hiermee dus net niet in de top-5 van het kampioenschap.

Terugkijkend op het seizoen kan ik tevreden zijn; Mijn eerste overwinning geboekt in de ONK SuperCup600! Mijn persoonlijk record aangescherpt naar 1,43,9 en vele mooie strijd voorin het wedstrijdveld. Ik heb ook veel geleerd en een paar keer materiaalpech gehad en een aantal verbeterpunten voor mezelf gedefinieerd. Ik voel mij als een vis in het water bij Racing team Edwin Ott motoren, geniet van een steeds groter wordende club supporters en heel belangrijk trouwe sponsoren aangevuld met enkele nieuwe. Ik wil iedereen bedanken voor dit mooie seizoen, in het bijzonder team Edwin Ott en alle sponsoren, zonder jullie was dit niet mogelijk.

We kijken er naar uit jullie in het nieuwe seizoen weer te verwelkomen.

Met vriendelijke groet,

Nick Vlaar